FAQ
Fiscaal attest
Wie heeft recht op een fiscaal attest?
Een schenker heeft recht op een fiscaal attest als:
De gift bedraagt minstens 40 euro op jaarbasis. Dat kan een gift zijn of de som van verschillende giften van één schenker aan dezelfde vzw in hetzelfde jaar. Giften aan verschillende vzw’s worden niet samengeteld.
De gift rechtstreeks van zijn rekeningnummer is gestort op het rekeningnummer van To Walk Again VZW
Hij krijgt geen tegenprestatie voor de gift. Een tegenprestatie kan zijn: deelname aan een activiteit, levering van een goed of dienst (bijvoorbeeld drank voor een evenement), logovermelding, promotie in onze nieuwsbrief,… .
De gift komt van een individuele schenker of een bedrijf en vertegenwoordigt niet de opbrengst van een geldinzameling (een eetfestijn, een activiteit met winst,…).
Naar wie sturen we het fiscaal attest?
Het fiscaal attest wordt verstuurd op naam van de rekeninghouder en naar het adres dat bij het rekeningnummer hoort.
Moet je als schenker het fiscaal attest aanvragen?
Wie recht heeft op een fiscaal attest, krijgt dit automatisch met de post toegestuurd. Het is niet nodig dit aan te vragen
Wanneer ontvang jij je fiscaal attest?
Als de gift ten laatste op 31 december op de rekening van To Walk Again staat, krijgt de schenker het fiscaal attest in de loop van april in het volgende jaar. (Een storting die uitgevoerd wordt op 30 december komt pas in januari op de rekening aan. Het fiscaal attest voor deze gift, wordt pas verstuurd in april twee jaar later.)
Komen alle giften aan To Walk Again in aanmerking voor een fiscaal attest?
Nee. Geld dat afkomstig is van een collectieve geldinzameling, geeft geen recht op een fiscaal attest. Een sponsor die een bedrag stort aan To Walk Again en die hiervoor in ruil een logovermelding, een advertentie of promotionele aandacht krijgt, heeft geen recht op een fiscaal attest.
Soms wel. Een sponsor die jouw prestatie voor To Walk Again sponsort (je loopt bijvoorbeeld de Run To Walk Again of de Bloesemwalk en zoekt hiervoor sponsoring), krijgt hiervoor een fiscaal attest als hij dit bedrag rechtstreeks aan To Walk Again stort. Niet, als jij het bedrag van de verschillende sponsors zelf inzamelt en gezamenlijk doorstort. Noch jij, noch de sponsors ontvangen dan een fiscaal attest.
Organiseren van jouw actie
Hoe maak ik een actiepagina aan?
Klik op ‘start een actie’ en selecteer de campagne waaraan je wenst deel te nemen. Benoem vervolgens jouw actie en bepaal de te bereiken doelstelling. Klaar? Je actiepagina werd succesvol aangemaakt. Deze actiepagina kan je gebruiken om jouw actie naar de buitenwereld toe bekend te maken!
Is er een minimum of maximum aantal dagen om fondsen te werven?
Neen, er is geen minimum of maximum aantal dagen voor een campagne.
Wat gebeurt er indien je de vooropgestelde doelstelling niet behaalt?
Je behoudt steeds het ingezamelde bedrag, zelfs als je je doelstelling niet behaalt.
Wat gebeurt er indien de doelstelling overschreden wordt?
Indien je meer geld inzamelt dan vooropgesteld, is dit des te beter voor jouw actie!
Hoe deel ik mijn actie met anderen?
Om je crowdfunding actie te laten slagen, is het van groot belang om slim en voldoende te communiceren. Jouw actiepagina bevat verschillende mogelijkheden om dit te doen:
Deelbutton: gebruik deze button om je actiepagina te delen via Facebook, Instagram, LinkedIn, X (Twitter), WhatsApp of e-mail
Berichten: het is ook mogelijk om updates te plaatsen op je projectpagina en deze vervolgens te delen met al de mensen die je reeds hebben gesteund. Dit is de ideale manier om steuners op de hoogte te houden!
Wat kan ik allemaal met mijn actiepagina?
Bovenaan je actiepagina kan je verschillende secties terugvinden die van belang zijn voor het slagen van je actie:
Financiën: geeft je een volledig overzicht van alle transacties voor jouw actie.
Instellingen: Pas hier je foto, beschrijving, doelstelling en duurtijd van je actie aan. Nodig via deze sectie ook teamleden uit!
Is het mogelijk om blijvend te communiceren gedurende de gehele looptijd van de actie?
Ja, dit is mogelijk in de rubriek “Updates” van je project. Alle berichten zullen meteen zichtbaar zijn voor al jouw donateurs en bezoekers. Alle personen die jouw project hebben ondersteund of aan je project hebben deelgenomen zullen een bericht ontvangen in hun mailbox indien je de optie “Delen via mail” aanduidt.
Hoe kan men teamleden aan een actie toevoegen?
Ga eenvoudigweg naar de rubriek “Leden” in de instellingen van je project, kopieer en plak de uitnodigingslink in een mail of via een bericht op op jouw sociale netwerken en deel deze met je teamleden.
Kan men een donatie voor je actie uitvoeren zonder geregistreerd te zijn op het platform?
Ja, inschrijving op het platform is niet verplicht. Je dient de instructies tijdens het uitvoeren van je donatie te volgen, volgende informatie zal je opgevraagd worden:
Bedrag van je donatie
Naam en voornaam
E-mail adres (om op de hoogte te blijven van de vooruitgang van het project)
Overige vragen
Waar bevindt het geld van de steuners zich tussen het moment van de donatie?
Het geld wordt via het betaalsysteem Stripe meteen overgebracht naar de rekening van de organisatie.
Zijn de giften van de donateurs fiscaal aftrekbaar
Ja vanaf een bedrag van 40€.
Welke betaalmethodes bestaan er op het platform?
Bancontact
Maestro
Visa
MasterCard
Is er een transactiekost van toepassing?
Ja, er is een transactiekost van 6% op de online transactie, hetgeen 100% beveiligde online betalingen en eveneens het onderhoud en de goede werking van het platform mogelijk maken.
Zijn de betaling beveiligd?
Natuurlijk, dankzij het gebruik van een van de best beveiligde online betaaldiensten: Stripe.